söndag 19 mars 2017

Högläsningseffekten

I fredags tog jag en drink med en god vän. Vi satt där i hennes kök, mittemot varandra, och samtalade. Våra samtal brukar vara intressanta och brukar generellt handla om livskonsten, det vill säga den svåra konsten om hur man bäst skapar utrymme för sättet som man helst vill leva på. Hon målar och jag skriver och samtalen och våra perspektiv blir ofta ur kreativitet, mod och frigörelse.  Efter att ha suttit och skrivit hela dagen så föreslog jag till sist att få läsa ett stycke från min bok för henne. Nervositeten grep tag i mig när hon sa ja och jag slog upp min text på telefonen. Detta var första gången jag delade med mig av min bok till någon. 

Det slutade med att jag läste tre random kapitel. Hörde min egen röst läsa min egen text från min egen bok. Det var en mycket speciell och nyttig upplevelse. Dels fick jag feedback och dels hörde jag melodin på ett helt nytt sätt. Jag var så stolt och glad över att jag äntligen fått ändan ur och bett om respons. Det var en så stor och nervös utmaning för mig. Men samtalet efter kring texterna var så utvecklande och givande att jag genast fick massor med ny energi och en ännu bättre självklarhet inför mitt material. Och en massa idéer förstås!   

Idag har jag, håll i er, skrivit FÄRDIGT hela råmaterialet. En stor milstolpe är nu nådd och jag påbörjar finliret redan imorgon.   

Nu skulle man haft ett glas champagne eller nåt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar