lördag 14 januari 2017

Mandelmann-mania

Min sommarlängtan växer. Jag funderar på vilka fröer vi ska sätta i jorden och hur skönt det kommer att kännas att gå ut och ställa mig barfota på altanen klockan sex på ljusa morgonen, andas in alla dofter från skog och grönska och höra fåglarnas kärlekssånger. Det pockar liksom på. Vill inte lämna mig någon ro. 

Det finns något alldeles bitterljuvligt att vänta på denna underbara tid. Som det vore helt ofattbart att det grå och trista snart ska till att slå ut i färgskalor. Som om det inte känns möjligt att det än en gång med säkerhet kommer att ske. Men det kommer det. Det kommer att bli sommar. 

Jag satte på teven för en vecka sedan och hittade programmet Mandelmans gård på TV4. Jag blev golvad. Drabbad. Detta fantastiska program! Det är omöjligt att värja sig och jag blir som förhäxad av detta barnsligt oförstörda och härligt vänliga par som driver en ekologisk hård på Österlen. Som med så stor kärlek till djuren och ödmjukhet inför jordens gåvor verkar leva där nere skåneland i till synes fullständig harmoni. Jag hinner att tänka på att jag nog vill att de ska adoptera mig  innan jag besinnar mig och känner att det nog räcker med att följa hela serien slaviskt och möjligen titta på varje avsnitt flera gånger. Jag blir så inspirerad och glad att det nästan rusar i bröstet. Vilket feel-goodprogram! Ikväll är det äntligen, äntligen dags igen. Jag ska följa detta urgulliga par på den österlenska gården hela våren och stadigt drömma mig mot ljusare tider. Som att mitt i kalla, mörka januari varje torsdag få en påse vår och sommar serverad till sig i soffan. Missa inte ni heller för allt i världen Mandelmanns kl 21 på TV4! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar