fredag 9 september 2016

Det svåra och lätta i att följa sin dröm


Den belöningen du får när du följer ditt hjärtas röst är större än du kan ana. Lugnet som intar hela systemet och glädjen över varje dag är främmande och overklig jämfört med när du gör helt tvärtom. Jag tjänar i nuläget inte en krona på mitt skrivande. Ändå känns rikedomen oändlig. Som att äntligen, med mycket möda och besvär i bagaget, fått nyckeln in till skattkammaren och klivit in. Som att stå där inne och veta att alltihop är mitt. Att det bara är att ta för sig. 

Att följa sin dröm är inte lätt. Det kan upplevas dom att det finns hundratals hinder på vägen, omöjliga att rubba och komma förbi. Ofta, vilken dröm det än handlar om, är det mest synbara hindret av ekonomiskt slag. Det känns som att du måste bli rik först för att ha råd med din dröm. Men egentligen handlar de största hindren om helt andra saker. Som om vad familjen och vänner skulle säga och tycka eller kanske vad helt andra främmande, oviktiga personer skulle känna inför dina val. Eller handlar det om att du inte på riktigt vågar tro på drömmen. Att den är alldeles för storslagen och du själv alldeles för enkel och simpel för att den skulle kunna bli sann. Att det rent av är förmätet att tro på att något så underbart och stort skulle kunna få ta plats i ditt lilla enkla liv. Och tänk om du ändå skulle nå dit och SEN misslyckas. Så pinsamt. 

Men det är mycket svårare att INTE följa sin dröm. Om nu drömmen är tillräckligt stark det vill säga. Att föra våld på sin egen person, slå dövörat till själens rop och tvinga sig att stå ut med en tillvaro som inte känns bra. Dag efter dag. År efter år. I bästa fall skapar det bitterhet och missnöje. I värsta fall negativ stress och psykiskt och fysisk ohälsa. 

Jag är fortfarande i begynnelsen av min resa och på helt otrampad och outforskad mark. Jag vet inte vart min dröm leder mig eller hur långt. Jag vet inte om jag någonsin kommer att kunna tjäna mitt levebröd på min dröm. Jag vet faktiskt inte ens längre om det skulle vara särskilt viktigt. Allt jag vet är att jag vill skriva böcker. Allt jag vet är att det gör mig lycklig. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar