lördag 12 mars 2016

Bloggboksjerka 11-14 mars

I Annikas litteratur och kulturblogg undrar hon den här veckan över ljudböcker. Vilken ljudboksfavorit som finns och vilken uppläsare som gillas.

Jag har ju skrivit om ämnet ljudböcker i bloggen förut och gör det gärna igen. Jag tycker så otroligt mycket om ljudböcker! På hundpromenaderna, när jag diskar, lagar mat, städar eller bara ligga och lyssna. Ljudböckerna blev min bokräddning när jag som småbarnsförälder inte upplevde mig ha någon tid och ro alls över till att läsa längre texter. Jag lyssnar nog på upp till fem, sex böcker i månaden. Men det måste då vara en bra uppläsare också annars måste jag avsluta boken nästan direkt eftersom jag vet att det kommer att förstöra boken. Värst är det nog när vissa författare själv läser och varken är en bra uppläsare eller har satsat på inspelningskvalité. I dessa fall skulle författaren vara i princip en nobelkandidat utan att detta skulle ha någon dom helst betydelse. Det blir så pass dåligt. Men så finns det förstås författare som också läser mycket bra. Till exempel vissa biografier skulle bli rent av märkliga om det inte var författaren själv som läste upp den. Och från en helt annan genre så minns att jag tyckte mycket om Bea Uusmas uppläsning av sin egna bok "Expeditionen - Min kärlekshistoria", vilken för övrigt också är en av mina absoluta favoriter.

Annars måste jag ändå tillstå att de allra flesta uppläsare är väldigt bra. Det är ju skådespelare som läser och de vet hur de ska arbeta med en text, gestalta karaktärerna och bygga upp en stämning. En skådespelare och uppläsare som jag gillar mycket är Stefan Sauk som också är flitigt anlitad. Callin Öhrvall Delmar är också en uppläsare jag fastnat lite extra för då hon hanterar svåra ämnen på ett mycket bra sätt. Hennes uppläsningar av Caroline L Jensens "Champagneflickan" och Natasja T och Vera Efrons "Såld" är otroligt bra tycker jag.

Jag gillar alla möjliga kategorier och genrer. Blandningen är ett måste för mig. Jag kan inte bara läsa det ena eller det andra utan jag måste variera mig. Det viktiga är att storyn måste vara intressant, språket berörande och gärna innehålla flera perspektiv och bottnar. Ljudbok som pappersbok.

Exempel på andra ljudböcker som jag lyssnat färdigt på som sedan lämnat mig med ett andlöst WOW :

Kvinnan i rummet, Jussi Adler Olsen
Himmelsdalen, Marie Hermansson
Skymningslandet, Marie Hermansson
En man som heter Ove, Fredrik Backman
Livet efter dig, Jojo Moyes













21 kommentarer:

  1. Så flott at du har så god erfaring med lydbøker. Jeg liker best vanlige bøker, har litt vanskelig for å henge med på lydbøkene :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som arbetar som lärare tycker att de stora individuella skillnaderna i hur vi tar in och till oss det skrivna ordet är fascinerande. Det rent vetenskapliga i hur olika vi faktiskt är är viktig för oss alla och en var att upptäcka. Ännu en anledning till varför det är viktigt att läsa alltså.

      Radera
  2. Jag har läst alla i din lista sist i inlägget. Och Backmans böcker har jag även lyssnat på vissa kvällar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt imponerad av Backmans karaktärgestaltningar. Och så är han rolig 😊.

      Radera
  3. Ljudböcker funkar tyvärr inte för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur vi tar till oss texter är fascinerande olika. Själv tycker jag om både pappersboken och ljudboken. Jag antar att jag är både audiotiv och visuell i mitt mottagande, medan de som enbart vill läsa "riktiga" inbundna böcker har också ett stark taktilt behov i samband med läsning.

      Radera
  4. Jag förstår charmen med ljudböcker och gillar det själv men ägnar mig inte åt det :) Tycker för mycket om en fysisk bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, charmen ligger ju i att man kan lyssna precis var som helst. Jag tycker att det är helt ljuvligt att lyssna när jag tex går i skogen med hunden. Just nu blir det nästan enbart ljudböcker för min del, ovanpå mitt eget skrivande av min egen bok som också blir ett slags läsning.

      Radera
  5. Visst är det bra att kunna lyssna när man gör annat. Man kanske skulle testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa! Funkar det för dig så är ju ljudböckerna ytterliga en nyckel till böckernas fantastiska världar.

      Radera
  6. Bea Uusma skulle jag kunna tänka mig att lyssna på även om jag egentligen inte gillar ljudböcker.
    var överraskad över hur bra boken var

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är GRYMT bra! Jag hörde hennes sommarprat om boken först och blev så sugen på att höra mera. Boken satte sig djupt inne i mig ett bra tag efter jag lyssnat färdigt.

      Radera
  7. Jag tror att det från början var flera författare som läste själva. Jag minns med rysning någon äldre svensk man (Torgny Lindgren?) som smackade hela tiden. Den hörde jag inte klart!

    Marie Hermansons böcker är bara helt underbara.

    (Hmm. Jag kan inte kommentera med min bloggadress som avsändare. Den är: lottamodin.se=

    SvaraRadera
  8. Jag tror att det från början var flera författare som läste själva. Jag minns med rysning någon äldre svensk man (Torgny Lindgren?) som smackade hela tiden. Den hörde jag inte klart!

    Marie Hermansons böcker är bara helt underbara.

    (Hmm. Jag kan inte kommentera med min bloggadress som avsändare. Den är: lottamodin.se=

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att högläsning så länge varit en bortglömd form av läsning och att den nu återkommer. Den mest ursprungliga formen av berättandet är ju just att människan satt runt elden och berättade sagor och säger för varandra. Det skrivna ordet skulle förmodligen aldrig blivit till utan detta.

      Visst är Marie Hermansson så otroligt bra!

      Radera
  9. Lustigt nog är Stefan Sauk en av dem som folk älskar - eller hatar. Inga ljumma känslor kring honom! I min värld slår ingen Astrid Lindgren ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med fig. Astrid är bäst!

      Radera
  10. Har börjat på Ove nu, men pappersvarianten. Måste få klart den så jag kan gå och se filmen. Vägrar läsa böcker efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, läsa boken efter filmen är ingen höjdare. Men tvärtom är roligt! Jag ser fram emot filmen, som jag inte ännu sett.

      Radera
  11. Jag har mer eller mindre accepterat att jag tydligen inte är ett dugg auditiv. Om jag bara lyssnar så minns jag helt enkelt inte, jag måste se eller anteckna. Och nu förstår jag varför jag alltid gjort en mental bild över till exempel telefonnummer som någon har sagt till mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är häftigt att lära känna sin hjärna. Inte minst användbart i massor av olika sammanhang.

      Radera